Mijn favorieten

Wat doet een makelaar?

Een maand geleden had ik een leuk verkoopgesprek bij mensen thuis. Nadat ik de woning van binnen en van buiten, boven en beneden bekeken en opgemeten had, liet ik de mensen ter plekke zien op welke taxatiewaarde ik uit kwam. De jonge verkoper (laten we hem Tim noemen) gaf aan: ‘heel eerlijk, dat zag er degelijk en goed onderbouwd uit, maar ik vind toch dat jullie makelaars het allemaal wel heel makkelijk verdienen; dat is tegen mijn principes’… 

Ik hou wel van een uitdaging en heb hem gevraagd of ik per stap mocht toelichten wat we dan allemaal voor hem gingen doen? Ja hoor…

Ik begon ermee dat ik eerst ruim een uur als voorbereiding bezig was geweest voordat ik bij ze was. Zonder gedegen voorbereiding kun je niet taxeren. Voor de waardebepaling en het gesprek bij hem thuis hebben we 2 uur ingepland. Daarmee zijn we 3 uur onderweg zonder dat ik weet of ik de opdracht krijg.

Zodra ze mij doorgeven dat de woning de verkoop in kan, sturen we een aantal informatielijsten aan ze toe en schakelen we de fotograaf in. Vervolgens kom ik zelf weer circa anderhalf uur bij hen langs om nog meer meetwerk te doen, verdere vragen te beantwoorden en de lijsten door te nemen. Als verkoper heb je namelijk informatieplicht en het is belangrijk dat die lijsten kloppen. Meestal kloppen er circa 4 a 5 punten niet op de lijsten die de mensen zelf hebben ingevuld. Vervolgens neem ik het dossier mee naar kantoor en gaan we alle benodigde gegevens invullen in ons systeem en een advertentietekst schrijven die is toegespitst op de woning. Ondertussen maken mijn collega’s de opdracht tot dienstverlening en worden de lijsten uitgewerkt.

Zodra de foto’s, video, plattegronden en 360 graden foto’s binnenkomen kan de brochure gemaakt worden. Stel dat we de woning op vrijdag op Funda en renesmakelaardij.nl zetten, dan plaats ik diezelfde dag het te koop bord in de voor- en achtertuin.  Wanneer alle mensen die ingeschreven staan voor soortgelijke woningen bericht van ons hebben gehad, begint de telefoon al behoorlijk te rinkelen. Direct beginnen we dan met het beantwoorden van vragen en inplannen van bezichtigingen. Op vrijdagavond en zaterdag zien we in de mailbox al dat het flink storm loopt en beantwoord ik de  de 1e appjes en telefoontjes op mijn mobiel van mensen die willen kijken. Op het verjaardagsfeestje op zondagmiddag is ‘die nieuwe woning’ het 1e half uur gespreksonderwerp….’mien dochter wil ook wel kieken’… Kujj die morgen even bellen…

Wanneer we maandagmorgen om 8.00 op kantoor komen, zitten er 20 aanvragen in de mailbox en zodra het antwoordapparaat eraf gaat, staat de telefoon roodgloeiend. Sinds de coronatijd organiseren we geen open huis meer, maar gaan we 1 voor 1 met de kijkers op een rustige manier door de woning. Ook als dat er 20 zijn.

De ingeplande bezichtigingen worden doorgegeven aan de verkoper en na akkoord bevestigen we aan alle kijkers de bezichtigingsafspraak.

Vervolgens….. ‘ho maar, ho maar’ zegt Tim… waar kan ik tekenen….  
 
Persoonsgegevens
Contactgegevens
Opmerkingen
Privacy
Ik ga akkoord met de privacyverklaring
Persoonsgegevens
Contactgegevens
Opmerkingen
Privacy
Ik ga akkoord met de privacyverklaring